Skoki spadochronowe w tandemie

Skok spadochronowy w tandemie

Skoki spadochronowe w tandemie, czyli inaczej skoki z instruktorem, to gratka dla fanów sportów ekstremalnych. Koszt całego pakietu – szkolenie, przelot i skok – to wydatek około kilkuset złotych. Jest to rozrywka dostępna w wielu miejscach w kraju i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Jak wygląda skok w tandemie?

Skok ze spadochronem w tandemie w dużej mierze nie różni się od skoku solowego. Musimy zatem spełniać określone parametry (wzrost, waga), które jednak nie są zbyt wymagające. Następnie czeka nas krótkie szkolenie, lot samolotem na określoną wysokość – zazwyczaj od 3000 do 4000 metrów – gdzie oddajemy skok ze spadochronem.

W przypadku tandemu jesteśmy przypięci specjalną uprzężą do instruktora i to on odpowiada za otwarcie spadochronu i bezpieczne wymanewrowanie do lądowania. Swobodny lot podczas skoku może trwać około minuty, a spadanie z otwartym spadochronem kolejnych kilka minut. Choć może wydawać się to niedługie – to wrażenia pozostają już do końca życia.

Przygotowanie

Choć „zarządzającym” spadochronem podczas lotu jest wykfalifikowany instruktor, to każda osoba biorąca udział w skoku tandemowym musi przejść krótkie szkolenie. Musimy wiedzieć w jakiej pozycji powinniśmy ustawić się podczas lotu czy lądowania. Instruktor po krótce powie nam także czego możemy się spodziewać i jakie zachowania nie są wskazane przez uczestnika skoku. Szkolenie jest krótkie i rzeczowe – odbywa się przed wylotem.

Ważnym elementem przygotowania jest również ubranie skoczka w odpowiedni strój i uprząż, którą następnie zostanie przypięty do instruktora. Ten dodatkowo ma na sobie kluczowy element wyposażenia, czyli spadochron.

Tandem

Lot

Po odbyciu szkolenia i przygotowaniu się do skoku od strony technicznej czas wylecieć w niebo. Samolot wzbija się na odpowiednią wysokość, co zazwyczaj również trwa od kilku do kilkunastu minut. Bonusem jest zatem lot widokowy, podczas którego możemy poczuć już pierwsze emocje związane ze skokiem ze spadochronem.

Samoloty są zazwyczaj przystosowane pod kątem skoków spadochronowych. Nie mają drzwi, a przy wyjściu zamontowany jest specjalny uchwyt, który pozwala przygotować się wyskoku. Z niego najczęściej korzystają skoczkowie solowi. W tandemach wraz z instruktorem, do którego będziemy już bezpiecznie przypięci, podejdziemy do drzwi i trzymając się uprzęży przechylimy do przodu. To pozwoli niejako położyć się na powietrzu.

Skok

Pierwsza minuta lotu to swobodne spadanie. Właśnie wtedy lecimy z dużą prędkością i czujemy największy skok adrenaliny. Najlepiej skupić się wówczas właśnie na samym spadaniu oraz delektować się prędkością jakiej nabieramy. Po około minucie, gdy jesteśmy na wysokości 1500-2000 metrów, instruktor otworzy spadochron. Wtedy możliwe jest, ze poczujemy lekkie szarpnięcie a spadanie wyraźnie zwolni.

Przed nami kolejnych kilka minut lotu, podczas którego możemy podziwiać świat z góry i delektować się widokami. Jeśli podczas szkolenia nauczyliśmy się sterowania spadochronem, to instruktor pozwoli nam kierować naszym lotem. Stery przejmie na pewno przed lądowaniem, bowiem do tej czynności wymagane jest doświadczenie.

Lądowanie

Przy lądowaniu największą pracę do wykonania ma instruktor, który musi bezpiecznie osadzić nas na ziemi. Rolą skoczka-amatora jest jednak przyjęcie odpowiedniej pozycji. Nogi uniesione ku górze, ręce najlepiej splecione na uprzęży. Dzięki temu nie zahaczymy nogami o ziemię i instruktor będzie mógł bezpiecznie doprowadzić skok do samego końca.

Potem pozostaje już tylko spojrzeć w niebo, wziąć głęboki oddech i pomyśleć „chwilę temu byłem właśnie tam”.